• Home
  • Blog
  • Blog
  • Wat winkels kunnen leren van webshops m.b.t. e-mail marketing

Wat winkels kunnen leren van webshops m.b.t. e-mail marketing

Bereken het met onze website calculator

Wat winkels kunnen leren van webshops m.b.t. e-mail marketing

Er zijn branches waarbij klanten periodiek terugkomen. Denk aan de kapper, nagelstudio, pedicure en ook de snackbar op de hoek. Voor de ondernemer zijn dit type klanten goud waard: men is al bekend met het product of dienst en een ‘repeat’ is meestal eenvoudig te realiseren. Toch komt het voor dat klanten na verloop van tijd afhaken. U weet niet waarom, maar ze komen niet meer terug in de zaak. Zijn deze klanten verhuisd? Zijn ze ontevreden over een geleverde dienst? Gaan ze naar een concurrent? In dit artikel leest u een aantal tips voor ondernemers met een fysieke winkel om het aantal repeat-aankopen te vergoten. Wat kunnen we leren van webshops?

Tip 1: Ken uw klant

Bij een webshop laten klanten veel waardevolle gegevens achter. Naam, adres en e-mailadres zijn nog maar het begin. Een webshop verzamelt tal van waardevolle data over haar klanten. Probeer uw fysieke winkel te vertalen naar een webgeorienteerde organisatie. Laat uw klanten zich bijvoorbeeld inschrijven op uw digitale nieuwsbrief. Of vraag ze uw Facebook pagina te liken. Een tablet of QR-code is alles wat u nodig heeft.

Tip 2: Als u uw klant benadert, stuur deze dan alleen informatie die daadwerkelijk interessant is voor deze individuele persoon

U herkent het wel: Vrijdag heeft u een afspraak bij de tandarts. Twee dagen van tevoren ontvangt u een SMS als herinnering. Een ander voorbeeld: U koopt een broek in een webwinkel. Het heeft dan weinig toegevoegde waarde om een aanbieding van een andere broek te sturen. De kans is klein dat de klant een tweede broek gaat kopen. Stuur een aanbieding voor een shirt in dezelfde prijscategorie en van hetzelfde merk; de kans dat u dit artikel verkoopt is 38% groter. Nieuwsbriefsystemen kennen uw klanten en bevatten specifieke kenmerken op individueel klantniveau. Zet e-mail marketing in de vorm van een nieuwsbrief in. Het werkt, dat hebben de webwinkels al bewezen.

Tip 3: Koppel uw systemen aan elkaar

Uw kassasysteem, webshop en website, boekhoudpakket, reserveringssyeem, social media profielen en andere systemen bevatten veel waardevolle informatie. Door een koppeling te leggen tussen deze systemen kunt u gerichter een e-mail sturen aan uw klant. Stel dat je bloemen verkoopt. Iedere week ontvangt u dezelfde klant in uw winkel die uit gewoonte vaak hetzelfde bosje bloemen koopt. U kent haar bij naam maar uw kassasysteem verwerkt alle verkopen als een anonieme klant. Probeer te achterhalen of u uw verkoopproces individueler kunt inrichten. Koppel dit vervolgens aan uw e-mail marketing systeem.

Tip 4: Wat staat er op uw bonnetje?

Veel klanten nemen uw kassabon mee naar huis. Deze beland op tafel, in de portemonnee of in de auto. Beschouw dit bonnetje als uw visitekaartje. Vermeld uw social media accounts en plaats QR-codes naar uw website en nieuwsbief aanmeldformulier.

Tip 5: Gebruik automations

Handmatig e-mail versturen biedt vaak niet het juiste resultaat; het moment is het belangrijkste. Stuur dus geen mailing om 19.00 uur omdat uw klanten dan waarschijnlijk de krant lezen met een kopje koffie en waarschijnlijk tijd hebben om uw nieuwsbrief te lezen. Stuur uw campagne op het moment dat uw klant uw website bezoekt. Of 2 minuten nadat deze klant een eerder door u verzonden e-mail bekeken heeft. U stelt deze automations eenvoudig in in uw e-mail marketing systeem.

Meer blogs

  • Afbeelding optimalisatie voor WordPress
    14 mei 2020
  • Tidio live-chat voor WordPress
    6 juli 2020
  • Wat winkels kunnen leren van webshops m.b.t. e-mail marketing
    15 november 2020
  • Lazy Loading plugin om uw WordPress sneller te maken
    15 november 2020
  • Houd uw WordPress website geback-upt
    15 november 2020
Waarom All-in WordPress?

Ons WordPress platform biedt u een managed server, essentiële beveiligings- en SEO plugins, het YOOtheme Pro thema om zelf uw website te ontwikkelen, ActiveCampaign e-mail marketing en ondersteuning op al onze diensten.


Nieuw:

Vanaf € 14,50 per maand. Maandelijks of jaarlijks opzegbaar. Ontvang 2 maanden gratis bij jaarabonnement.
Nieuwsbrief
Inloggen
In de WordPress Hub beheert u uw server en website. Op het klantenpaneel beheert u uw diensten.
All-in WordPress
  • Postadres (geen bezoekadres)
    Robijnstraat 27, Ede
  • info@allinwordpress.nl
  • KvK Arnhem: 64002578
  • BTW nr.: NL001390914B85
  • NL97SNSB0925623725